تاریخچه طیس وطیس بلوچ
.:: Your Adversing Here ::.
 

نوبندیان را بشناسید

 

نوبندیان را بشناسید
 
        نوبندیان روستایی است یا بهتر بگویم شهری است کوچک در منطقه چاه بهار(حدود65کیلومترباچاه بهار فاصله دارد) بخش دشتیاری که اکثر مشخصات یک شهر کوچک را دارد البته غیر از شهردار این شهر کوچک البته اگه بشه اسم شهر براش گذاشت چون هم کوچک است وهم بزرگ؛ کوچک از نظر وسعت و بزرگ از نظر فعالیت و پویایی. مرکز اقتصادی اکثر قریب به اتفاق مردم محروم بخش دشتیاری است؛ مردمی که با وجود تمامی محرومیت و نداری ها اکثرشان در فعالیت های سالم اقتصادی مشغولند و نیازهای یکدیگر را برطرف میسازند. آنها در نوبندیان این شهر کوچک؛ اما بزرگ ما مشغولند به انواع مشاغل؛ سبزی فروشی،دکه داری،شیرینیفروشی،ماهی فروشی،خیاطی،رادیوسازی،ماشین سازی، موتورسازی ، لوازم یدکی فروشی،هتل داری وغیره و غیره ؛ فعالیت اقتصادی در این شهر با وجود تمامی مشکلات پویاست و روز به روز گسترش می یابد و مردم اطراف که تعدادشان هم کم نیست 90درصد از درامد شان را از این محل تامین میکنند. البته افرادی دیگر هم هستند که از سایر کشورها از جمله پاکستان و افغانستان در نوبندیان و اطراف آن کار می کنند وبیشتر به آرایشگری،شیرینی پزی و ساختن خانه،کمپان می پردازند. مردم ساکن خود نوبندیان که تعدادشان اندک است در بخش مسکونی آن ساکن اند؛ نوبندیان دارای دو مدرسه راهنمایی دخترانه وپسرانه است وهم چنین دارای دبیرسان دخترانه وپسرانه هم است ودر این زمینه فعال است.
 
 
هم یک مدرسه دینی فعال وپویا دارد؛ نوبندیان دارای یک مرکز بهداشتی است که چندان هم فعال و تعریفی نیست و فعالیت چندانی حداقل در مورد بهداشت سطح شهر ندارد واین از وضعیت بهداشتی شهر پیداست.در نوبندیان مراسمهای خاص همیشه انجام میشود مثلا نماز جمعه در هرجمعه و نماز عید هم در هر دو عید فطر وقربان باشکوه برگزار میشود ؛ البته باید عرض کنم که90درصد از فعلیتهای نوبندیانتوسط افرادی که در اطراف آن ساکن اند و در آنجا کار میکنند صورت میگیرد. بیشتر فعالیت این شهر به مرز بستگی دارد واین مرز است که باعث میشود فعالیت های نوبندیان رونق یابد اگر مرز با مشکلی روبرو شود وبه هر دلیلی سعب العبور گرددفعالیت در این شهر با مشکل جدی روبرو شده ومردم منطقه در مضیقه قرار میگیرند وفعالیت شان از رونق می افتد اما در هر صورت و همیشه مردم نوبندیان ومنطقه در مورد مرز با مشکلات وسختی های زیادی روبرو هستند امیدواریم دولت جمهوری اسلامی ایران با توجه به محرومیت های منطقه و مشکلاتی که مردم دارند به خصوص در این نقطه مرزی از کشور در مورد مشکلاتشان چاره جویی کنند و راه کارهایی اتخاذ کنند که از آن جمله میتوان به ایجاد بازارچه های مرزی قانونی توسط دولت اشاره کرد.

  • نوشته : عمران طیسی
  • تاریخ: چهار شنبه 29 دی 1389برچسب:,
  • صفحه قبل 1 صفحه بعد


    tissbalooch

    عمران طیسی

    tissbalooch

    http://tissbalooch.loxblog.com

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ

    نوبندیان را بشناسید

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ

    بنده عمران بچه روستای تیس,فوق دیپلم رشته الكترونيك ومخابرات درياي هستم و میخواهم اطلاعاتی درباره روستای خودم در اطلاع شما کاربران گرامی قرار بدهم.لطفا جهت ارتقا و پیشرفت این وبلاگ ما را با نظراتتان ياري نمایید شماره تماس برای نظرات وپیشنهادها09398291441 تاریخچه طیس وبلوچستان

    تاریخچه طیس وطیس بلوچ